1. Spicuind și eu din buget, observ că veniturile pe 2016 se vor majora cu 1,6% și vor ajunge la 231,1 miliarde RON. Superb. Cheltuielile publice se vor majora cu 6,7%, atingând cifra record de 252 miliarde RON. Și mai superb, cum ar spune anonimul Gheorghe Ciocan, cunoscut opiniei publice sub numele de Gică Baros.
Un deficit bugetar de 252-231,1=20,9 miliarde RON, adică 2,8% din PIB.
Proiectul este fundamentat pe o creștere economică de 4,1% și pe o inflație de 0,5%, prevăzându-se în el toate creșterile salariale și toate ajustările de taxe din Noul Cod Fiscal.
2. Acum o vreme, la o întâlnire cu oameni mult mai bine pregătiți decât mine în mi(ni)sterele economiei și finanțelor, am adresat și eu o întrebare. De ce an de an, la nivelul bugetului, cheltuielile sunt mereu mai mari decât veniturile?
Răspunsul lui Mircea Coșea, mare politician, economist, diplomat, eseist, jurnalist și profesor universitar a venit prompt și tont: ”Pentru că dacă nu am avea nevoie de bani de la creditori să ne acoperim deficitul, nu am fi în circuitul banilor în natură, deci nu am avea bani de la creditori să ne acoperim deficitul.” Au trecut 10 ani de la acea întâlnire, iar eu încă mai încerc să înțeleg logica viziunii sale. Partea pozitivă? M-am împăcat oarecum cu faptul că s-ar putea să nu o înțeleg niciodată.
3. Așadar, Mi(ni)sterul de Finanțe, care nu mai e condus de impozantul impozitant de bacciș, Eugen ORLANDO Teodorovici, a publicat Proiectul Bugetului de Stat pentru anul 2016. Urmează ca Executivul să îl înainteze Parlamentului spre aprobare până la 15 noiembrie 2015, așa cum stabilesc reglementările în vigoare. Este mai probabil ca eu să fiu ironic sau credeți că am intrat într-o buclă temporală?
4. În România, instituțiile statului (care nu respectă legile statului) condamnă cetățenii statului (care nu respectă legile statului). Care este sofismul și care este paralogismul în aserțiunea anterioară?
5. Chiar dacă avem an de an un buget deficitar, măcar suntem consecvenți.