Ideea articolului mi-a venit ieri seară, când un amic mi-a trimis poza de mai jos.

În poză se pot vedea prețurile la pompă a 3 categorii de combustibili. Acestea sunt valabile pentru ziua de 12, luna decembrie,  anul 2014.

Benzină92 – 9.11 (DKK – coroane daneze)

Benzină95 – 9.13 (DKK)

Diesel – 7.97 (DKK)

BenzinaDanemarca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În cele ce urmează, voi oferi și puțin context imaginii …

Întâmplător sau nu, după anexarea Crimeei de către Rusia și după problemele din sud-estul Ucrainei, începe declinul pieței de țiței la nivel mondial.

Întrebări legitime:

Declin din ce punct de vedere ?

Declin din al cui punct de vedere ?

Pentru a putea răspunde la aceste întrebări, am citit raportul lunar al International Energy Agency (IEA) în care se anticipează o creștere a cererii de petrol pentru anul 2015 cu 900.000 de barili pe zi, adică de la 92,4 mb/day în 2014 la 93,3 mb/day în 2015, unde mb nu sunt megabiți. 🙂

http://www.iea.org/newsroomandevents/news/2014/december/iea-releases-oil-market-report-for-december.html

Am citit cu atenție sporită articolul de mai sus, și când să cred că i-am dibuit înțelesul vine Agenţia vieții și anunţă că reducerea cererii de petrol este un rezultat al ritmului susţinut pentru redresarea economiei globale. What ? Așadar, nu vorbesc de declin din punct de vedere macroeconomic și nici nu mă hazardez să spun că embargoul asupra Rusiei sau cele 2 porturi din Libia unde este declarată forță majoră pot influența decisiv la scară mondială cererea tot mai mică de pe piața țițeiului.

Cert este că această cerere tot mai mică a făcut ca prețul petrolului să mai scadă cu aproape 4%, atingând vineri, 12 decembrie 2014, cel mai scăzut preț  din ultimii 4 ani: 57,81 USD – dolari americani. Ca să vă faceți o idee despre declinul prețului, vă voi spune că în iulie 2008, barilul ajunsese la un maxim istoric de 146,69 de dolari americani. Nu trebuie să mă crezi pe cuvânt, așa că poți scrie în goagăl ”maximum oil price per barrel” și vei simți chiar tu, cititorule, satisfacția descoperirii și poate chiar înțelegerea informației.

Am răspuns până acum la întrebarea: Declin din ce punct de vedere ? În mod sigur al prețului.

Ne mai rămâne să vedem din al cui punct de vedere.

Aici voi fi simplist și voi împărți acest domeniu complex și vast în cei care vând și cei care cumpără, nestăruind prea mult asupra producerii, rafinării sau distribuției / transportului aurului negru.

Cei care cumpără sunt șoferii, iar cei care vând sunt benzinăriile (că motorinăriile nu sună dex-ual).

În vară am alimentat de la benzinăriile din România și am alimentat de la benzinăriile din Danemarca.

Știți cât a scăzut prețul benzinei în România din vară până acum ? De la 6,50 RON la 5,50 RON, aproximativ 1 RON.

Știți cât a scăzut prețul benzinei în Danemarca din vară până acum ? De la 13 coroane la 9 coroane, aproximativ 4 coroane = 2,4 RON. http://www.cursbnr.ro/

Nu știu cât de multă relevanță are pentru demonstrația mea, dar ar putea avea pentru a arăta respectul statului și al companiilor față de populația ”colonizată”.

Comparația e făcută doar ca să amplific șmecheria și țigănia făcută, pentru că aș fi putut să nu fac nici o paralelă cu vreo țară sau companie străină. Exemplele sunt chiar la noi acasă și se pot observa în timp și exprima astfel:

Din iulie 2008, când spuneam că prețul petrolului a atins cotația maximă (146,69 USD), până astăzi (57,81 USD), cotația a scăzut cu aproape 60 %.

În mod logic, prețul benzinei, în același interval de timp, ar trebui să scadă cu aproximativ 60%. Ha ha ha. Bună gluma. :)))

Prețul benzinei, în același interval de timp, a crescut de la 3,30 RON, la 5,50 RON, deci tot cu 60 %.

Ce vreau să spun este că benzinarii noștri au în acest moment un profit mult, mult, mult mai mare decât atunci când prețul barilului era și el mult, mult, mult mai mare. În condițiile în care extracția, rafinarea și distribuția se presupune că au fost și ele măcar puțin eficientizate.

Declin din al cui punct de vedere ? Al șoferului, evident. Doar nu credeați că al benzinăriilor. 🙁

P.S. Dacă citește și domnul Moise Guran acest articol, poate îi întreabă pe sponsorii și partenerii săi de la Petrom care e logica și mersul problemei ? Și poate face o emisiune în care să ne spună și nouă cum e cu maximizarea profitului pe seama sclavilor. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *